De afgelopen maanden heeft AvoRO enorm veel tijd geïnvesteerd in de ontwikkeling van de #APoV_Visualizer. Een interactieve visualisatietool ontwikkeld door het samenwerkingsverband All Points Of View waar AvoRO mede-initiator van is.

Een interactieve visualisatie is feitelijk een computergame. Maar in dit geval een game zonder geweren, monsters en/of raadsels. De gebruiker kan in deze game vrij rondlopen in een 3D model van een gebouw. Hij/zij krijgt zo een geweldige indruk van de ruimtelijke kwaliteit van dat gebouw. Maar de interactiviteit gaat verder dan dat. Behalve rondlopen kan de gebruiker zelf deuren openen, snel van plaats wisselen (teletransportatie) en realtime verschillende materialen toepassen op het model! Klik op onderstaande afbeelding om het YouTube filmpje van de ruwe demoversie te bekijken.

[lightbox link=”https://www.youtube.com/watch?v=bm5jb1FCJ0Q?rel=0″]Screen Shot 2015-05-06 at 14.09.38[/lightbox]

De workflow die door All Points Of View ontwikkeld is begint bij het 3D model dat gebruikt wordt voor de ontwerptekingen. Dit model kan nagenoeg 1 op 1 gebruikt worden in de #APoV_Visualizer. Omdat modelleren een significant deel van het proces van visualiseren beslaat besparen we zo veel tijd. Ook zijn wijzigingen in het ontwerp in een mum van tijd doorgevoerd in de visualizer.

Bij de ontwikkeling van de tool wordt door verschillende specialisten samengewerkt. In nauw overleg wordt er ontworpen, gemodelleerd, geprogrammeerd, belicht, gematerialiseerd en meer… De huidige versie van de #APoV_Visualizer is een ruwe versie. Momenteel wordt er nog hard gewerkt aan onder meer de optimalisatie van de interface, de intergratie van de Oculus Rift (Virtual Reality bril) en het toegankelijk maken van de tools voor verschillende (mobiele) apparaten.

We think it’s pretty cool!

Tagged with: ,